تبلیغات
ناشنوایان استان گلستان - به فكر حضرت مهدی (عج) نیستیم
دوشنبه 7 آذر 1390  09:19 ب.ظ    ویرایش: چهارشنبه 23 آذر 1390 09:24 ب.ظ

همه برای برآورده شدن حاجت شخصی خود به مسجد جمكران می روند، و نمی دانند كه خود آن حضرت چه التماس دعایی از آن ها دارد كه برای تعجیل فرج او دعا كنند! چنان كه به شیخ ابراهیم حایری فرموده بود: این ها كه به این جا آمده اند، دوستان خوب ما هستند، و هر كدام حاجتی دارند: خانه، زن، فرزند، مال، ادای دین؛ ولی هیچ كس در فكر من نیست!

به ادامه مطلب بروید ...

 


* صرف پیدا كردن و دیدن حضرت مهدی عجل اللّه تعالی فرجه الشریف مهم نیست
صرف پیدا كردن و دیدن حضرت مهدی عجل اللّه تعالی فرجه الشریف مهم نیست، آقایی گفته بود: شاید شما هم به خدمت آن حضرت مشرّف شده اید و خیلی ها مشرّف شده اند. اگر مشرّف شدید، به آن حضرت نگویید كه: «از خدا برای من زن، خانه، دفع فلان بیماری و یا امراض خصوصی و... بخواه»، زیرا این ها چندان اهمیت ندارد. هم چنین آقای دیگری گفت: در اعتكاف مسجد كوفه آن حضرت را در خواب دیدم كه به من فرمودند: «این هایی كه به این جا (مسجد كوفه) آمده اند، از مؤمنین خوب هستند، ولی هر كس حاجتی دارد و برای برآورده شدن حاجت خود آمده است. مانند، خانه، فرزند و ... هیچ كدام برای من نیامده اند.» البته محتاج به خواب هم نیست، مطلب همین طور است و هر كدام در فكر حوایج شخصی خود هستیم، و به فكر آن حضرت - كه نفعش به همه برمی گردد و از اهمّ ضروریات است - نیستیم!

* مهم تر از دعا برای تعجیل فرج
مهم تر از دعا برای تعجیل فرج حضرت مهدی عجل اللّه تعالی فرجه الشریف، دعا برای بقای ایمان و ثبات قدم در عقیده و عدم انكار آن حضرت تا ظهور او می باشد؛ زیرا مردن، تنها قطع حیاتِ دنیای چند روزه فانی است؛ اما بیرون رفتن از عقیده صحیح، موجب هلاكت ابدی از حیات جاوید آخرت و خلود در جهنّم است، لذا حضرت امیر علیه السلام در لیلةُ المبیت از رسول اكرم صلّی اللّه علیه وآله می پرسد: «أفی سلامة من دینی؟»، آیا دین من سالم خواهد بود؟ یعنی از استقامت در دین و ثبات ایمان و عقیده تا مرز شهادت را كه از خود شهادت بالاتر است، از آن حضرت سؤال می كند.
این دعا خیلی عالی است كه دستور داده شده است در زمان غیبت خوانده شود، كه: «یا اللّه یا رحمان یا رحیم! یا مقلب القلوب، ثبت قلبی علی دینك.»، بحارالانوار/52/148؛ ای خدا، ای رحمت گستر، ای مهربان، ای گرداننده دل ها، دل مرا بر دینت ثابت و استوار بدار.

* با توبه از گناهان، خود را برای ظهور حضرت حجّت عجل اللّه تعالی فرجه الشریف آماده كنیم!

اگر ظهور حضرت حجّت عجل اللّه تعالی فرجه الشریف نزدیك باشد، باید هر كس خود را برای آن روز مهیّا سازد، از جمله این كه از گناهان توبه كند. همین توبه باعث می شود كه این همه بلاهایی كه بر سر شیعه آمده است، كه واقعاً بی سابقه است، و بلاهای دیگری كه تا قبل از ظهور آن حضرت می آید، از سر شیعه رفع و دفع گردد.

* حضرت حجّت عجل اللّه تعالی فرجه الشریف از ما التماس دعا دارد!

همه برای برآورده شدن حاجت شخصی خود به مسجد جمكران می روند، و نمی دانند كه خود آن حضرت چه التماس دعایی از آن ها دارد كه برای تعجیل فرج او دعا كنند! چنان كه به آن آقا، شیخ ابراهیم حایری رحمة اللّه علیه در حال اعتكاف در مسجد كوفه فرموده بود: این ها كه به این جا آمده اند، دوستان خوب ما هستند، و هر كدام حاجتی دارند: خانه، زن، فرزند، مال، ادای دین؛ ولی هیچ كس در فكر من نیست!
آری، او هزار سال است كه زندانی است، لذا هر كس كه برای حاجتی به مكان مقدّسی مانند مسجد جمكران می رود، باید كه اعظم حاجت نزد آن واسطه فیض، یعنی فرج خود آن حضرت را از خدا بخواهد.

* كسانی منتظر فرج هستند كه...
هر دقیقه ای كه می گذرد جایگزین و عوض ندارد، از دست رفته و گذشته است و دیگر برنمی گردد. ای كاش اگر خانه و درِ خانه را نمی دانیم، كوچه را می دانستیم!
حاج محمدعلی فشندی رحمة اللّه علیه هنگام تشرّف به محضر حضرت صاحب عجل اللّه تعالی فرجه الشریف عرض می كند: مردم دعای توسل می خوانند و در انتظار شما هستند و شما را می خواهند، و دوستان شما ناراحتند. حضرت می فرماید: «دوستان ما ناراحت نیستند!»
ای كاش می نشستیم و درباره این كه حضرت غایب علیه السلام چه وقت ظهور می كند، باهم گفت و گو می كردیم، تا حداقل از منتظرین فرج باشیم. اشخاصی را می خواهند كه تنها برای آن حضرت باشند. كسانی منتظر فرج هستند كه برای خدا و در راه خدا منتظر آن حضرت باشند، نه برای برآوردن حاجات شخصی خود. چرا ما حداقل مانند نصاری كه در مواقع تحیر با انجیل ارتباط دارند، با آن حضرت ارتباط برقرار نمی كنیم؟!

* ما امام زمان عجل اللّه تعالی فرجه الشریف را خانه نشین كرده ایم!

عِرق ایمانی ما كجا و منزلت ایمانی امام زمان عجل اللّه تعالی فرجه الشریف كجا؟! اگر ما در نزد او كافر به حساب نیاییم! چرا دستش را بسته ایم و خانه نشینش كرده ایم و اجازه نمی دهیم خود را نشان دهد؟! آن آقا گفت: چرا برای تعجیل فرج دعا می كنید؟ آیا می خواهید بیاید و او را هم بكشید؟! برای این كه مزاحم خط و مرام و ... شما خواهد بود. آنان كه سایر ائمه علیهم السلام را كشتند دیوانه كه نبودند، بلكه سبب آن بی دینی بود، آیا الان دیگر آن طور نیست؟!

* چرا حال ما نسبت به امام زمان عجل اللّه تعالی فرجه الشریف چنین نیست كه...
چنان چه در اطاقی در بسته باشیم و بدانیم كه قدرت بزرگی مثل آمریكا یا شوروی پشت در ایستاده و سخنان ما علیه یا له خود را می شنود و ضبط می نماید و به موقع علیه ما به اجرا می گذارد، چه قدر حال ما فرق می كند و مواظب سخنان خود می شویم، با این كه آن ها را نمی بینیم ولی علم داریم و می دانیم كه پشت در هستند؟! پس چرا حال ما نسبت به امام زمان عجل اللّه تعالی فرجه الشریف چنین نیست در انجام آن چه بر له یا علیه او است؟

* در فكر آن باشیم كه با حضرت غایب علیه السلام رابطه داشته باشیم
یكی از امور مهم بلكه از اهم امور این است كه بدانیم چه كار كنیم تا مثل كسانی از علما و متشرعه و صلحای تابع علما باشیم كه فرج شخصی و ارتباط خاص با حضرت ولی عصر عجل اللّه تعالی فرجه الشریف داشته اند، و محتاج نبوده اند كه در امور خودشان یا غیر خودشان فی الجمله عدل عمومی را خواستار باشند. از قبیل نواب اربعه و علمای معاصر آن ها كه مقامات و كراماتی داشته اند كه ما نداریم، به طوری كه نمی توانیم بگوییم مثل آن ها هستیم. باید مجالسی تشكیل دهیم و با رفقا و اصدقا بنشینیم و مذاكره كنیم كه به چه راهی می شود به آن حضرت رسید و با آن حضرت رابطه داشت؛ زیرا بلاكلام هر فیضی به ما می رسد - چه خصوصی و چه عمومی و چه داخلی و یا خارجی، و چه جسمانی و چه روحانی - فقط از ناحیه همان یك فیض است و توجه به همه ائمه علیهم السلام هم به او راجع می شود؛ لذا شخصی به حضرت رسول اكرم صلی اللّه علیه وآله توسل نمود و حضرت رسول صلی اللّه علیه وآله او را به فلان امام و فلان امام و در آخر به امام زمان عجل اللّه تعالی فرجه الشریف حواله داد.

* اهمیت دعا برای تعجیل فرج
مداحی كه حال خوبی هم دارد، به خدمت صاحب الامر عجل اللّه تعالی فرجه الشریف رسیده و آن حضرت به او فرموده است: «بعد از صلوات بر محمد وآل محمد علیهم السلام گفته شود: وعجل فرجهم.»
البته معلوم است كه دعا كردن برای فرج مطلوب است. اگر ما برای تعجیل فرج دعا نكنیم، یا در دعا كردن جدی نباشیم، یا آثار جدیت در ما نباشد، به ضرر دنیای ما هم خواهد بود، چه رسد به آخرت؛ و از شروط استجابت دعا، توبه از معاصی است.

خلاصه این كه: اگر در دعا كردن برای فرج قاصر باشیم، یا در آن تساهل و تكاسل و سهل انگاری و سستی كنیم و این مطلب را جداً نخواهیم، در حقیقت دنیا، دنیایی نخواهند داشت، چنان كه می بینیم كفار، آن ها را مال المصالحه خود و متعدد و متفرق كرده اند و هر كدام از آن ها كه مخالف منافع آن ها است، دیگران را به جان او می اندازند و خودشان كنار می نشینند، و سرانجام هر طرف پیروز شد، به سود كفار خواهد بود.

* دروغ گویان مفتضح می شوند!
در روایات آمده است: «در زمان حضرت صاحب عجل اللّه تعالی فرجه الشریف شصت كذاب خارج می شوند كه هر كدام مدعی امامت یا بابیت و نیابت او هستند.»، رسول اكرم صلی اللّه علیه وآله: «لا تقوم الساعة حتی یخرج المهدی من ولدی، ولا یخرج المهدی حتی یخرج ستون كذابا كلهم یقول: أنا نبی.»؛ (قیامت به پا نخواهد شد تا این كه فرزندم مهدی عجل اللّه تعالی فرجه الشریف قیام كند، و او قیام نخواهد كرد تا این كه شصت كذاب كه همگی می گویند: ما پیامبریم، قیام كنند.) الارشاد، ج 2 / ص 371؛ ولی به فضل خدا دروغ آن ها آشكار می گردد و به هیچ كدام اعتماد نمی شود و اهل بصیرت می فهمند كه حضرت، حق است. گویا وقتی حضرت می آید، می فرماید: «أیها الناس، إنی أنا الصاحب الذی كنتم به تنتظرون.» ای مردم، من همان كسی هستم كه انتظارش را می كشیدید.
و بعد از اتمام حجت، كراماتی از او می بینند و كذب مدعیان روشن می شود.

* زمان ظهور، زمان دارایی محض است
زمان ظهور، زمان دارایی محض است. در روایت است: «تظهر الأرض كنوزها»، بحارالانوار/52/337؛ زمین، گنج هایش را آشكار می سازد.
احتمال دارد معادن را هم شامل بشود، نه تنها آن چه مردم در زیر زمین پنهان كرده اند. گنج های زیر زمین از عجایب است. معادن و گنج هایی كه هنوز كشف نشده، همگی در زمان ظهور حضرت صاحب الامر عجل اللّه تعالی فرجه الشریف ظاهر می شود.

* نحوه دعا كردن برای فرج و شرایط و موانع آن
دوستان آن حضرت عجل اللّه تعالی فرجه الشریف باید دو مطلب مهم را رعایت كنند:
یكی این كه، در شداید برای فرج دعا كنند، كه خود همین مژده ای است برای این كه شداید به فرج متصل است.
دیگر این كه، دعا كنند كه ظهور آن حضرت برای اهل ایمان، همراه با عافیت باشد، و تا وقت ظهور با وجود بلاها و شداید، ثابت قدم و استوار در دین و عامل به تكلیف باشند؛ زیرا ما هیچ ندیده و نخوانده بودیم كه بین برادرها، هشت سال جنگ ادامه پیدا كند، آن هم چه جنگی! بر سرشان در خانه ها آتش، بمب و موشك ببارد حتی برای آن ها كه به جنگ نرفته و در جبهه حاضر نشده اند.
خدا كند ظهور آن حضرت زود و قریب، و با عافیت اهل ایمان همراه باشد!
«واجعل لنا فی ذلك الخیرة والعافیة»، مشابه این جمله در دعای روز غدیر آمده است.
خدایا! این [ظهور] را برای ما مایه خیر و عافیت بگردان.
زیرا ما ایمان میثم تمار، یكی از شیعیان و خواص حضرت علی علیه السلام كه در راه آن حضرت به دار آویخته شد و دست و پا و زبان او را قطع نمودند، را نداریم كه هر چه بلا شدیدتر می شد، ایمانش قوی تر می شد! با ضعف ایمانی كه ما داریم، از كجا می دانیم كه در بلاها و ابتلائات و شداید ثابت قدم خواهیم ماند، از كجا می دانیم قلباً هم از دین خارج نخواهیم شد. برای بسیاری از مردم، در اثر سختی ها و مشكلات و بلاها، تردید و شك حاصل می شود، و توقع دارند كه مثلاً الان باید وقت ظهور آن حضرت عجل اللّه تعالی فرجه الشریف باشد و چرا ظاهر نمی گردد و... .

* او هم منتظر امر خداست
زمانی مرحوم شیخ ابراهیم حایری در مسجد كوفه معتكف بود، حضرت غایب عجل اللّه تعالی فرجه الشریف را در خواب دید، حضرت به او فرمود: این ها كه در این جا معتكفند، از خوبان و صلحا هستند، ولی هر كدام حاجتی دارد: مال، عیال، خانه، قضای دین، رفع كسالت و مرض و ... ولی هیچ كس به فكر من نیست و برای ظهور و فرج من به طور جدی دعا نمی كند!
گویا حضرت علیه السلام از ما می خواهد كه اعتكاف و توسل و دعایمان برای خصوص فرج و ظهور آن حضرت واقع شود، ولی ما به او خطاب می كنیم كه: «عالم ز دست رفت، تو پا در ركاب كن.» و یا این كه می گوییم: «ای یوسف زهرا، بیا.» غافل از این كه او هم از خدا می خواهد كه بیاید. مگر آمدن او به دست اوست كه از او می خواهیم از زندان بیرون بیاید؟! بلكه همه باید از خدا بخواهیم تا اذن دهد او ظهور نماید. خود او هم منتظر امر خدا و الهامات خدا است، تا ظهور كند و خود را معرفی كند، و از غریبی و درماندگی نجات یابد؛ زیرا گرفتاری او، گرفتاری همه بشر، و نجات و فرج او، نجات همه و فرج برای همه است.

* آیا حضرت حجت عجل اللّه تعالی فرجه الشریف از دوستانش غافل است؟!
آیا حضرت صاحب عجل اللّه تعالی فرجه الشریف كه از دست دشمن ها در پشت پرده غیبت است، از دوستانش هم غافل است كه هر چه بر سرشان آمد، آمد؟ این خیال ها از ضعف ایمان است. آیا می شود كه حضرت حجت، حقانیت مذهب را تقویت و تأیید نكند؟! خدا می داند آن حضرت تا به حال چه كرده و چه می كند!
چه قدر فرق است بین كسی كه او را «عین اللّه الناظرة»، (چشم بینای خدا)، و این مجلس ما را در محضر او می داند، و یقین دارد كه حدود و اندازه همه كلمات و ... نزد آن حضرت از واضحات است، و كسی كه چنین فكر نمی كند!

* انتظار فرج و تحصیل مقدمات آن
ما باید انتظار فرج حضرت غایب عجل اللّه تعالی فرجه الشریف را داشته باشیم، و فرجش را فرج عموم بدانیم، و در هر وقت و هر حال باید منتظر باشیم، ولی آیا می شود انتظار فرج آن حضرت را داشته باشیم، بدون مقدمات و تحمل ابتلائاتی كه برای اهل ایمان پیش می آید؟!

با این حال، چه اشكالی دارد كه تعجیل فرج آن حضرت را با عافیت بخواهیم، یعنی این كه بخواهیم بیش از این بلاها كه تا به حال بر سر مؤمنین آمده، بلای دیگری نبینند؟! زیرا در روایت آمده است: وقتی سفیانی خروج می كند، هر كس نام علی، فاطمه، حسن و یا حسین را دارد می كشد. پس از این كه عده ای كشته می شوند، بقیه می گویند: پدران و مادران ما گناه كرده اند و این اسم ها را بر ما گذاشته اند، ما چه تقصیر داریم؟! در این جا سفیانی تفضل می كند! و به افراد خود دستور می دهد از كشتن صاحب بعضی از نام ها خودداری كنند، ولی صاحب بعضی از نام ها را بكشند! چنان كه زمانی یهودی ها اگر می دیدند صاحب شناسنامه، شیعی است، فوراً او را می كشتند، الان هم منتظر دستورند!

در هر حال، باید منتظر فرج باشیم ولی با مقدمات آن؛ ولی می دانیم كه ضعیفیم و طاقت ابتلائات سخن را نداریم. لذا از خدا بخواهیم كه شیعه بعد از این دیگر به ابتلائات بیشتر، مبتلا نشود. و اهم مقدمات انتظار فرج را كه توبه و طهارت از گناهان است، تحصیل كنیم.

منبع:افق حوزه - ویژه نامه اولین سالگرد ارتحال آیت الله بهجت(قدس سره)

   


نظرات()  
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.

ناشنوایان استان گلستان